Το ζήτημα της εξαγωγής οπλικών συστημάτων από τη Γερμανία προς την Τουρκία θέτει ο βουλευτής…
“Act For Youth” στον Πύργο
Θέλω να ευχαριστήσω τους PES ACTIVISTS για την πρόσκληση και να τους συγχαρώ ταυτόχρονα για την πρωτοβουλία και τη δραστηριοποίησή τους.
Δραστηριότητα η οποία εντάσσεται στο σχέδιο των ευρωπαίων σοσιαλιστών και προσεγγίζει 4 νευραλγικούς άξονες για τη νέα γενιά :
- Την εργασία, την απασχόληση και την κατάρτιση, με στόχο (έστω και ιδεατό) ότι κάθε νέος θα έχει μια ευκαιρία εργασίας, μαθητείας ή κατάρτισης μέσα στους πρώτους 4 μήνες της ανεργίας του ή την έξοδο από το επίσημο σχολικό σύστημα
- Την εκπαίδευση, με ένα σύστημα ανταλλαγής που θα ωφελεί όλους τους φοιτητές και μαθητές, ακόμα και από το γυμνάσιο αλλά και σε όσους φοιτούν σε σχολές επαγγελματικής κατάρτισης
- Την εγγύηση για υγειονομική περίθαλψη, φροντίδα, αξιοπρεπή στέγαση, κατάλληλη διατροφή και δωρεάν εκπαίδευση σε όλα τα παιδιά (όχι ως ένδειξη ανεπτυγμένης χώρας, όπως πανηγύριζαν χθες τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ)
- Τον πολιτισμό στο επίκεντρο της ζωής των νέων, με κουπόνι πολιτιστικών δραστηριοτήτων
Ως Δημοκρατική Συμπαράταξη και μέλος της μεγάλης οικογένειας των ευρωπαίων σοσιαλιστών έχουμε επανειλημμένα ζητήσει
- Οι δαπάνες για εκπαίδευση και κατάρτιση να εξαιρεθούν από τους δημοσιονομικούς περιορισμούς του Συμφώνου Σταθερότητας. Μην ξεχνάμε ότι η παιδεία ήταν εκτός του πρώτου μνημονίου
- Κάθε κυβερνητική δράση σε θέματα οικονομίας και ανάπτυξης πρέπει να περιέχει ρήτρα απασχόλησης, με δημιουργία θέσεων εργασίας
- Σαφή φορολογικά κίνητρα για τις επιχειρήσεις που δημιουργούν θέσεις εργασίας
- Συζητήθηκε σήμερα στη Βουλή η πρόταση νόμου για το εγγυημένο κοινωνικό εισόδημα και την ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας και ένταξης με δράσεις καταπολέμησης της παιδικής φτώχειας και ενίσχυσης των άπορων οικογενειών, σε συνέχεια δικών μας δράσεων από το 2010, οι οποίες δυστυχώς εγκαταλείφθηκαν
Βέβαια, η συζήτησή μας διεξάγεται σε ένα κοινωνικό, οικονομικό και πολιτικό πλαίσιο που είναι εξαιρετικά δυσβάστακτο στη χώρα μας:
- Η ανεργία των νέων ξεπερνά το 50%, το υψηλότερο στην ΕΕ, ενώ υψηλά είναι και τα ποσοστά των νέων που ζουν με τους γονείς τους
- 1 στους 4 νέους ηλικίας 20-24 ετών είναι εκτός εργασίας, εκπαίδευσης και κατάρτισης
- Το 61% των νέων θέσεων εργασίας είναι θέσεις μερικής και εκ περιτροπής απασχόλησης
- Από το 2008, πάνω από 400.000 νέοι έχουν αναζητήσει εργασία στο εξωτερικό συνεισφέροντας πάνω από 13 δις ευρώ στο ΑΕΠ των χωρών υποδοχής.
Στη χώρα μας, για τους νέους, η Ευρώπη έγινε συνώνυμο της ανεργίας, της λιτότητας, της περιθωριοποίησης, της αναγκαστικής μετανάστευσης, της έλλειψης μελλοντικών προοπτικών, σε πλήρη αντιδιαστολή με το αρχικό ευρωπαϊκό όραμα.
Όμως τα πρώτα μηνύματα και δείγματα από την εφαρμογή του προγράμματος ‘’Εγγύηση για τη νεολαία’’ είναι ενθαρρυντικά και θα ήταν ευκταίο η χώρα μας να λάβει τη χρηματοδότηση που δικαιούται στο έπακρο.
Βασική παράμετρο στον όλο σχεδιασμό και την προσπάθεια αποτελούν οι πολιτικές για την εκπαίδευση, γι’ αυτό και αξίζει να κάνουμε μια σύντομη αναφορά στις βασικές κατευθύνσεις και προτεραιότητες μας.
Και θα κάνω τις αναφορές αυτές, εδώ στην Ηλεία, που σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ (για το 2014) :
- Είναι 2ος νομός πανελλαδικά στο ποσοστό μαθητών που φοιτούν σε ηλικία μεγαλύτερη από την προβλεπόμενη για την τάξη τους, με ποσοστό 11,9% στο Δημοτικό (13,2 η Δυτική Αττική)
- Είναι 48ος στους 54 στο ποσοστό σχολικών μονάδων που διαθέτουν εργαστήριο πληροφορικής στο δημοτικό με ποσοστό 42,7% (στην Κοζάνη 86,7%), εικόνα που βελτιώνεται σαφώς στο Γυμνάσιο (100% όπως οι περισσότεροι νομοί) και τις υπόλοιπες βαθμίδες εκπαίδευσης
- 51ος στο ποσοστό σχολικών μονάδων που διαθέτουν εργαστήριο τεχνολογίας στο Δημοτικό, με ποσοστό κάτω από 1%, εικόνα που επίσης βελτιώνεται στις υπόλοιπες βαθμίδες εκπαίδευσης
- 38ος στο ποσοστό σχολικών μονάδων που διαθέτουν εργαστήριο ξένων γλωσσών στο δημοτικό, με ποσοστό 4,2%
- 41ος στο ποσοστό σχολικών μονάδων που διαθέτουν βιβλιοθήκη στο Δημοτικό, με ποσοστό 33,3%, 49Ος στο Γυμνάσιο, 37ος και 40ος σε γενικό και επαγγελματικό λύκειο
- 47ος ως 50ος σε όλες τις βαθμίδες, στο ποσοστό σχολικών μονάδων που διαθέτουν γυμναστήριο
- 48ος στο δείκτη εισροών στο Δημοτικό, που αποδίδει την επάρκεια υποδομών, με μικρή βελτίωση στις υπόλοιπες βαθμίδες
- 14ος στην αναλογία μαθητών ανά εκπαιδευτικό στο Δημοτικό, με 9,7 μαθητές. Στο Γυμνάσιο 46ος με 7 μαθητές ανά εκπαιδευτικό και στο Γενικό Λύκειο 50ος με 8,1 μαθητές ανά εκπαιδευτικό
- 45ος στο ποσοστό μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού στο Δημοτικό, βελτιωμένη αισθητά εικόνα στις υπόλοιπες βαθμίδες. Στο ποσοστό αναπληρωτών, 10ος στο δημοτικό, 12ος στο Γυμνάσιο και επαγγελματικό λύκειο, 19ος στο γενικό Λύκειο. Σταθερά ψηλά!!!
- Στο δείκτη συγκράτησης μαθητικού πληθυσμού, 52ος στο δημοτικό ( 97,6%), 49ος στο γυμνάσιο (91,5%) , 44ος στο γενικό λύκειο (95,6%), 29ος στο επαγγελματικό λύκειο (83,7)!
- 2ος στο δείκτη χαμηλής επίδοσης μαθητικού πληθυσμού στο δημοτικό, 15ος και 16ος σε γυμνάσιο και γενικό λύκειο.
Απ’ ό,τι καταλαβαίνουμε όλοι, χρειάζεται αρκετή δουλειά από όλους μας για να βελτιώσουμε τις συνθήκες εκπαίδευσης των μαθητών στο νομό μας.
Ως Δημοκρατική Συμπαράταξη λοιπόν :
- Πιστεύουμε σε μια σύγχρονη, ισχυρή και ποιοτική δημόσια εκπαίδευση για όλους, μια παιδεία ανοικτών οριζόντων. Μια παιδεία που θα χρησιμοποιεί τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές και θα τις προσαρμόζει στην εγχώρια πραγματικότητα.
Με ένα σχολείο που θα αποκτήσει παιδαγωγική αυτονομία, θα καλύπτει τις ανάγκες του μαθητή και θα μπορεί, εξατομικευμένα να υποστηρίζει και να συμβουλεύει τους μαθητές.
Ένα σχολείο που θα προωθεί αξίες και θα αναπτύσσει δεξιότητες για τη ζωή και την εργασία και θα λειτουργεί σε ένα σταθερό, ενιαίο, και επιστημονικά τεκμηριωμένο πλαίσιο αξιολόγησης.
- Με ενίσχυση της προσχολικής αγωγής, με λειτουργία πολυδύναμων νηπιαγωγείων ώστε να καταστεί εφικτή η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή με ολοήμερη λειτουργία.
- Με γενίκευση του ολοήμερου σχολείου με το ενιαίο αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και όχι το ολοήμερο-πάρκινγκ του κ. Φίλη. Με το ενιαίο αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα υιοθετήθηκαν θεσμοί όπως η ευέλικτη ζώνη, η διδασκαλία αγγλικής και πληροφορικής στην Ά Δημοτικού, το διαθεματικό πλαίσιο σπουδών και προγράμματα δραστηριοτήτων.
- Με προσφορά από το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα πιστοποίησης της Αγγλικής γλώσσας και της πληροφορικής, αμέσως μετά την αποφοίτηση από τη Γ’ Γυμνασίου, με ενίσχυση του θεσμού του κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας.
Με συνέχιση της διδασκαλίας στο γενικό και επαγγελματικό λύκειο με εκμάθηση ορολογίας, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις των μαθητών για την τριτοβάθμια εκπαίδευση
Με διδασκαλία δύο ξένων γλωσσών, με βάση τις επαγγελματικές και κοινωνικές ανάγκες κάθε περιφέρειας (πχ Ιονια νησιά).
Η πολλαπλογλωσσία και η γλωσσομάθεια βρίσκονται στον πυρήνα του ευρωπαϊκού εγχειρήματος. Ήδη σε χώρες όπως η Ισπανία και το Βέλγιο προσφέρονται ειδικά προγράμματα εκμάθησης της αγγλικής γλώσσας από το νηπιαγωγείο, ενώ στη χώρα μας από το 2010-2011 στα πλαίσια του ‘’Νέου Σχολείου’’ των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ εισήχθη η διδασκαλία τη αγγλικής γλώσσας από την Ά Δημοτικού σε 800 ολοήμερα δημοτικά με ΕΑΕΠ.
Με ενίσχυση της πολιτικής των πρότυπων και πειραματικών σχολείων και εφαρμογή νέων προγραμμάτων σπουδών με έμφαση στη διαθεματικότητα, τη βιωματική μάθηση, τη συνεργατικότητα, τις καινοτομίες (αγωγή υγείας, περιβαλλοντική εκπαίδευση, πολιτιστικές δραστηριότητες)
- Με καταπολέμηση του ψηφιακού αναλφαβητισμού, ενίσχυση της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης, του ηλεκτρονικού βιβλίου, του διαδικτυακού εκπαιδευτικού υλικού, αλλά και καθιέρωση της πολλαπλότητας των σχολικών εγχειριδίων.
Στρατηγική μας επιλογή είναι η μεγαλύτερη δυνατή απεμπλοκή του λυκείου από την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και η ανάκτηση του αυτόνομου παιδευτικού και μορφωτικού ρόλου του λυκείου, το οποίο θα πρέπει να σταματήσει να αντιμετωπίζεται ως προθάλαμος και μόνο για τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Στρατηγική μας επιλογή αποτελεί, επίσης, η ενίσχυση της δευτεροβάθμιας τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, ώστε να φτάσουμε στα επίπεδα των υπολοίπων ευρωπαϊκών χωρών (κοντά ή και πάνω από 50%) και όχι να συνεχίσει να είναι ο φτωχός συγγενής του εκπαιδευτικού συστήματος στη συνείδηση των πολιτών.
- Με κατοχύρωση επαγγελματικών δικαιωμάτων, διασύνδεση των ειδικοτήτων με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, με θεσμοθέτηση πρακτικής άσκησης και μαθητείας, δημιουργία θεματικών τεχνολογικών λυκείων αλλά και κινητικότητα μεταξύ των δύο τύπων λυκείου, γενικού και τεχνολογικού.
- Στηρίζουμε την ειδική αγωγή, τις υποστηρικτικές δομές και προγράμματα (ενισχυτική διδασκαλία, ζώνες εκπαιδευτικών προτεραιοτήτων) για Ρομά, κοινωνικό-οικονομικά ευάλωτες ομάδες, διαπολιτισμικά προγράμματα και εκπαιδευτικές δομές υποδοχής προσφύγων και μεταναστών για ωα αρθούν οι διακρίσεις.
- Πιστεύουμε σε μια σύγχρονη, ποιοτική δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση με διεθνή ακτινοβολία, με αξιολόγηση σε όλα τα επίπεδα, με καθιέρωση του ενιαίου χώρου εκπαίδευσης και έρευνας και διασύνδεση με καίριους τομείς της ελληνικής οικονομίας, ώστε η ερευνητική δαπάνη να έχει μετρήσιμη επίπτωση. Με κινητικότητα μεταξύ σχολών και τμημάτων αλλά και ανταλλαγή φοιτητών και μεταξύ των ελληνικών ιδρυμάτων (εσωτερικό Erasmus)
- Στηρίζουμε τη δημιουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων, προπτυχιακών και μεταπτυχιακών, ώστε η χώρα μας και τα πανεπιστήμιά της να γίνουν διεθνής εκπαιδευτικός χώρος αναφοράς. Ταυτόχρονα, ανοίγουμε τη συζήτηση για ένα σύγχρονο, ποιοτικό πλαίσιο λειτουργίας ξένων ιδρυμάτων στη χώρα και μη κρατικών πανεπιστημίων με την κατάλληλη μορφή.
- Επενδύουμε στην κατάρτιση, ως βασικό συστατικό για τις ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης, ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού και διατήρησης της απασχόλησης.
Μέσα από αναβάθμιση των ΚΔΒΜ σε συνεργασία με τη Τοπική Αυτοδιοίκηση, εμπλουτισμό των σχολείων δεύτερης ευκαιρίας, λειτουργία επαγγελματικών σχολών, προγράμματα μαθητείας με σύγχρονες προδιαγραφές, σύνδεση των συστημάτων αρχικής και συνεχιζόμενης κατάρτισης με την αγορά εργασίας και ,φυσικά, αύξηση της εκπαιδευτικής κινητικότητας με προγράμματα όπως το Erasmus + .
Το Erasmus+ προβάλλει τις αρχές και τις αξίες της ΕΕ και ενισχύει την εναρμόνιση συστημάτων, μεταφορά τεχνογνωσίας και καλών πρακτικών από τη μία χώρα στην άλλη, δίνοντας έμφαση στη συνεργασία και την υλοποίηση καινοτόμων υπηρεσιών για τους πολίτες.
Ενσωματώνει όλα τα παλιά προγράμματα στην εκπαίδευση και δια βίου μάθηση, όπως το Comenius για την κινητικότητα σχολείων της Β’Βάθμιας εκπαίδευσης, το Leonardo για την επαγγελματική κατάρτιση και απόκτηση εργασιακής εμπειρίας, το Grundvig για τη δια βίου μάθηση και πολλά άλλα.
Ως σοσιαλιστές και δημοκράτες, στηρίζουμε την κινητικότητα των μαθητών επαγγελματικών λυκείων, φοιτητών, εκπαιδευτικών και εργαζομένων στον τομέα της τυπικής και δια βίου μάθησης, αλλά και για σπουδές σε επίπεδο μάστερ ,που αποτελούν και στόχους του προγράμματος.
Επίσης, η εναρμόνιση εκπαιδευτικών συστημάτων μεταξύ ευρωπαϊκών και τρίτων χωρών, σύμφωνα με τις διαδικασίες της Μπολόνια (τυπική εκπαίδευση) και της Κοπεγχάγης (επαγγελματική κατάρτιση)
Φίλες και φίλοι
Η χώρα μας, χρειάζεται όσο ποτέ άλλοτε την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αλλά και των εθνικών υπηρεσιών για διευρυμένη συμμετοχή σε όλες τις επιμέρους χρηματοδοτούμενες δράσεις του Erasmus+, και αυτό για να βρεθεί και πάλι στο επίκεντρο των αλλαγών που γίνονται στους τομείς της ανάπτυξης καινοτομιών, της προώθησης νέων τεχνολογιών, της αναβάθμισης του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας με επενδύσεις στην εκπαίδευση, την κατάρτιση και τη δια βίου μάθηση.
Επειδή, λόγω του ανταγωνιστικού τρόπου χρηματοδότησης και υλοποίησης των προγραμμάτων, ελλοχεύει ο κίνδυνος αποκλεισμού χωρών όπως η Ελλάδα (λόγω της συνεχιζόμενης οικονομικής κρίσης αποκλείεται από καινοτόμες δράσεις πολυμερών δικτύων), χρειάζεται πολιτική προτεραιοποίηση και πίεση. Σε αυτό το πλαίσιο, πρωτοβουλίες όπως αυτή των PES ACTIVISTS είναι κρίσιμες, χρήσιμες και αποφασιστικές και αξίζει να ενισχυθούν και να συνεχιστούν.
Και στηρίζουμε και την εθνική προσπάθεια αλλά και την καμπάνια των ευρωπαίων σοσιαλιστών για επέκταση και ενίσχυση του προγράμματος
Άλλωστε, ως σοσιαλιστές πρέπει να υποστηρίξουμε κάθε προσπάθεια που ενισχύει τη συμμετοχή όλων με ισοτιμία, αλληλεγγύη και όραμα για μια σύγχρονη Ευρώπη, χωρίς αποκλεισμούς και διαφορετικές ταχύτητες.
Οι νέοι είναι οι ‘’μη προνομιούχοι’’ της σύγχρονης εποχής. Δεν πιστεύουν στην αξία της συμμετοχής, της ενεργοποίησης, της πολιτικής.
Μόνο αν δουν ότι αίρεται η αδικία, και δη η διαγενεακή αδικία, θα πειστούν για την αξία συμμετοχής στα πολιτικά και κοινωνικά δρώμενα. Θα πιστέψουν στην αξία και την αξιοπιστία της πολιτικής.
Με αυτές τις σκέψεις, εύχομαι η σημερινή πρωτοβουλία σας να δώσει το έναυσμα σε πολλούς άλλους νέους να παλέψουν, να αγωνιστούν και να ανατρέψουν ένα προδιαγεγραμμένο δυσοίωνο μέλλον.