Το ζήτημα της εξαγωγής οπλικών συστημάτων από τη Γερμανία προς την Τουρκία θέτει ο βουλευτής…
Ομιλία στο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών «Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2022»
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης:
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
Ο κ. Πρωθυπουργός, αμέσως μετά την εκλογή του Νίκου Ανδρουλάκη στη θέση του Προέδρου του Κινήματος Αλλαγής, ευχήθηκε στην παράταξή μας να ασκήσει υπεύθυνη αντιπολίτευση.
Υπενθυμίζω ότι υπεύθυνη αντιπολίτευση άσκησε το Κίνημα Αλλαγής με πρόεδρο τη Φώφη Γεννηματά και βέβαια υπεύθυνη αντιπολίτευση σε συνδυασμό με ένα σύγχρονο προγραμματικό λόγο θα ασκήσει η παράταξη με τον νέο Πρόεδρο της.
Δεν ξέρω πόσο ειλικρινής είναι αυτή η ευχή του κ. Μητσοτάκη.
Το βέβαιο είναι ότι απέναντι σας θα συνεχίσετε να έχετε ένα κόμμα που ξέρει να κάνει και υπεύθυνη και δομική και δυναμική αντιπολίτευση.
Άρα, ό,τι εύχεστε θα το έχετε.
Είμαι, όμως, σίγουρος ότι δεν θα σας αρέσει και μάλιστα καθόλου.
Ο προϋπολογισμός, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν αποτυπώνει μόνο την τρέχουσα και τη μελλοντική πορεία της οικονομίας, αλλά και τον πολιτικό σχεδιασμό της κυβέρνησης.
Ο Πρωθυπουργός μπορεί να διαβεβαιώνει ότι οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας.
Αν δει, όμως, κανείς προσεκτικά, ότι τα περισσότερα μέτρα φορολογικής ελάφρυνσης έχουν ισχύ έως τις 30 Ιουνίου…
Αν συνδυάσει ότι η κατάρτιση του επόμενου προϋπολογισμού, το φθινόπωρο του 2022, θα αποτελεί μια δύσκολη εξίσωση, ιδιαίτερα αν επιστρέψουν είτε αυτούσιοι ή με μικρές αλλαγές, οι κανόνες του συμφώνου δημοσιονομικής σταθερότητας…
Τότε, μπορεί κανείς να πει ότι ο προϋπολογισμός του 2022 είναι ένας προϋπολογισμός μεταβατικού χαρακτήρα, ένας προϋπολογισμός ενταγμένος στον πολιτικό σχεδιασμό της κυβέρνησης για το ενδεχόμενο προσφυγής σε εκλογές.
Ό,τι και να λέτε, όσες διαβεβαιώσεις και αν δίνετε.
Κυρίως, όμως, είναι ένας προϋπολογισμός που χαρακτηρίζεται από συντηρητικές επιλογές.
Χωρίς όραμα, χωρίς σχέδιο για τη χώρα.
Με το χρέος της κεντρικής διοίκησης να έχει αυξηθεί κατά 31 δις ευρώ μέσα στην διετία της διακυβέρνησης σας.
Με το πραγματικό ιδιωτικό χρέος να ξεπερνά τα 250 δις ευρώ και συνεχώς να ανεβαίνει.
Με το εμπορικό έλλειμμα να παρουσιάζει αύξηση κατά 23,8% σε ετήσια βάση για το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου του 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Με τον πληθωρισμό και την ακρίβεια να κλιμακώνονται, γεγονός που υποτιμάται από την κυβέρνηση, αλλά υποκρύπτει μεγάλους κινδύνους, αφού η άνοδος του πληθωρισμού θα επηρεάσει αρνητικά τις αποδόσεις των ομολόγων, με δεδομένο ότι δε θα επεκταθεί το πρόγραμμα αγοράς νέων ομολόγων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Και βέβαια, με όλα αυτά τα δυσμενή δεδομένα να βρίσκονται και υπό την αίρεση των εξελίξεων στο μέτωπο της πανδημίας.
Γιατί το τέλος της πανδημίας δεν ήρθε, φυσικά, επειδή το διακήρυξε κάποια στιγμή η κυβέρνηση.
Η πανδημία είναι εδώ.
Και κανείς δε διαφωνεί ότι πρόκειται για παγκόσμιο φαινόμενο με άγνωστες προεκτάσεις.
Η επιδημιολογική όμως εικόνα της χώρας είναι ελληνικό φαινόμενο, είναι δική μας ευθύνη.
Και δυστυχώς, η κυρίαρχη αίσθηση είναι ότι η κυβέρνηση έχει αποτύχει στη διαχείριση της πανδημίας.
Τις επόμενες ώρες, η δυσμενής πρόβλεψη λέει ότι θα ξεπεράσουμε τους 20.000 νεκρούς.
Μπορεί ο καθένας από εμάς και από τους πολίτες να συγκρίνει τις τρεις περιόδους που έχουμε ζήσει στη διαχείριση αυτής της τραγωδίας.
Μπορεί να συγκρίνει τους πρώτους μήνες του 2020, με το φθινόπωρο του 2020 και τους πρώτους μήνες του 2021, αλλά και με τη σημερινή κατάσταση.
Θα δει ότι η εικόνα βαίνει διαρκώς επιδεινούμενη, τη στιγμή μάλιστα που υπάρχει στη διάθεσή μας το μεγάλο όπλο των εμβολίων, όπως και η σχετική εμπειρία που αποκτήσαμε.
Γιατί συμβαίνει αυτό;
Γιατί η κυβέρνηση εργαλειοποίησε την πανδημία, αλλά και τους επιστήμονες.
Το αποτέλεσμα είναι, να αντιμετωπίζουμε σήμερα μία από τις χειρότερες επιδημιολογικά καταστάσεις.
Γιατί το σύστημα υγείας δεν ενισχύθηκε, όσο θα έπρεπε και όσο επέβαλαν οι συνθήκες.
Ο ένας εκ των δύο Υπουργών Επικρατείας στις 4 Νοεμβρίου δήλωνε μάλιστα ότι «Δεν υπάρχει λόγος να δημιουργήσουμε ένα πολυτελές σύστημα υγείας’’
Δήλωση αποκαλυπτική μιας αντίληψης για τις ιεραρχήσεις και τις επιλογές σας.
Γιατί η ίδια η κυβέρνηση υπονόμευσε την εμβολιαστική προσπάθεια.
Αντί να βγουν μπροστά οι επιστήμονες και να μιλήσουν αυτοί στην κοινωνία, βγήκαν Υπουργοί, που παρίσταναν τους λοιμωξιολόγους, φέρνοντας το αντίθετο αποτέλεσμα.
Γιατί η κυβέρνηση δεν πήρε έγκαιρα τα απαραίτητα μέτρα και συνεχίζει να είναι διστακτική στη λήψη των αναγκαίων μέτρων.
Το χειρότερο είναι ότι υιοθετεί δύο μέτρα και δύο σταθμά σε όλες τις αποφάσεις που λαμβάνει, εντείνοντας την αμφισβήτηση, την καχυποψία και τη χαλάρωση.
;Γιατί πόσο αξιόπιστοι μπορείτε να είστε, όταν διστάζετε να λάβετε αποφάσεις για μέτρα που πρέπει να πάρετε και επιβάλλει η λογική, για χώρους όπως τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τα γήπεδα, οι εκκλησίες;
Δεν μπορείτε να είστε αξιόπιστοι και δεν είστε αξιόπιστοι.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η μελέτη των κ. Τσιόδρα και Λύτρα είναι γνωστή στους επιστημονικούς κύκλους.
Θα μας πει κάποιος από την κυβέρνηση αν τη διάβασε, αν την παρέλαβε, αν αισθάνθηκε την ανάγκη να λάβει τα ενδεδειγμένα μέτρα;
Ποιο είναι το υψηλότερο δυνατό επίπεδο στο οποίο κοινοποιήθηκε αυτή η μελέτη;
Υπάρχει υψηλότερο επίπεδο από τον Πρωθυπουργό, ο οποίος κατά δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου δεν τη γνώριζε;
Αλλά ακόμη κι αν δεν τη γνώριζε, δεν προβληματίστηκε, εδώ και αρκετούς μήνες, για τους λόγους της αυξημένης θνησιμότητας στη χώρα μας έναντι των άλλων χωρών της Ευρώπης;
Πολύ φοβάμαι, ότι το συγκεκριμένο περιστατικό επιβεβαιώνει την τακτική της κυβέρνησης να εργαλειοποιεί τους επιστήμονες.
Να αγνοεί τις εισηγήσεις και τις προτάσεις τους.
Η μελέτη Τσιόδρα-Λύτρα αναδεικνύει τις τραγικές συνέπειες της ελλιπούς θωράκισης του ΕΣΥ μέσα στην πανδημία.
Γιατί είναι τραγικό να φεύγουν καθημερινά από τη ζωή ασθενείς που θα μπορούσαν να ζήσουν, αν είχατε έγκαιρα στελεχώσει τις ΜΕΘ με επαρκές και εξειδικευμένο προσωπικό.
Αν είχατε εκπαιδεύσει το προσωπικό των ΜΕΘ ώστε να ανταποκριθεί στις ιδιαίτερες συνθήκες της πανδημίας.
Φαίνεται, όμως, ότι οι απόψεις του κ. Σκέρτσου για «πολυτελές σύστημα υγείας» δεν είναι προσωπικές.
Εκφράζουν τη συνολική λογική της κυβέρνησης.
Γιατί το ΕΣΥ που δημιουργήθηκε από το ΠΑΣΟΚ με τη σφραγίδα του Ανδρέα Παπανδρέου και του Γιώργου Γεννηματά, ήταν και παραμένει «ξένο» για εσάς.
Γιατί το δημόσιο σύστημα υγείας ενοχλούσε και ενοχλεί τη συντηρητική παράταξη.
Γιατί ούτε πιστέψατε, ούτε πιστεύετε στο Εθνικό Σύστημα Υγείας – ένα από τα πλέον ίσως προσβάσιμα συστήματα παγκοσμίως.
Και αν δεν υπήρχε η πανδημία, θα είχατε προχωρήσει στο σχέδιο σας για την ιδιωτικοποίηση των δημόσιων δομών υγείας.
Και ούτε είναι τυχαίο ότι ακόμη και μέσα στην πανδημία κάνατε ό,τι ήταν δυνατόν για να στηρίξετε πρώτα τον ιδιωτικό τομέα της υγείας.
Κύριε Μητσοτάκη,
Μπροστά στην υγεία και τη μάχη για τη ζωή δεν υπάρχει πολιτικό κόστος.
Το μόνο κόστος που μπορεί να υπάρχει είναι σε ανθρώπινες ζωές.
Εμείς δεν ασκούμε αντιπολίτευση με κραυγές και ακρότητες.
Δεν πρόκειται να χρησιμοποιήσω αποσπάσματα από τα διαγγέλματα που έχετε κάνει και τα οποία διαψεύστηκαν από την πραγματικότητα.
Αυτό για το οποίο, όμως, έχετε ευθύνη τόσο εσείς όσο και η κυβέρνηση σας, είναι ότι δεν λάβατε τα αναγκαία μέτρα την ώρα που έπρεπε.
Τη στιγμή που η αείμνηστη Πρόεδρος μας, η Φώφη Γεννηματά, σας είχε ζητήσει να συνεννοηθούμε και να συνδιαμορφώσουμε ένα αποτελεσματικό σχέδιο για την αντιμετώπιση αυτής της δύσκολης συνθήκης.
Με την ενίσχυση του ΕΣΥ με ΜΕΘ και προσωπικό, με τη ένταξη του ιδιωτικού τομέα στον σχεδιασμό, με την εμπλοκή της αυτοδιοίκησης στο πρόγραμμα εμβολιασμών, με την αποφυγή του συνωστισμού στα μέσα μεταφοράς και τα σχολεία, με ουσιαστικούς ελέγχους εφαρμογής των μέτρων.
Προτείναμε και στηρίξαμε καθαρά, ακόμη και δύσκολες πολιτικά αποφάσεις, όπως οι υποχρεωτικοί εμβολιασμοί σε συγκεκριμένα επαγγέλματα (ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ)
Εσείς όμως, κύριε Μητσοτάκη, πήρατε τη μεζούρα για να μετράτε το πολιτικό κόστος, σε κάθε απόφαση ή μέτρο που σας πρότειναν οι επιστήμονες.
Δώσατε πρώτα οι ίδιοι το μήνυμα της χαλάρωσης, μετά κηρύξατε το τέλος της πανδημίας, ενώ κουνούσατε το δάχτυλο στους πολίτες, στους νέους που δεν πειθαρχούν και πρόσφατα στους πολίτες άνω των 60, δημιουργώντας συνθήκες κοινωνικού αυτοματισμού, επιμερίζοντας ευθύνες για την έξαρση της πανδημίας.
Γιατί ο ιός μας αφορά όλους, ανεξαρτήτως ηλικίας, ανεξάρτητα αν είμαστε εμβολιασμένοι ή όχι.
Το χειρότερο είναι ότι έχετε μετατρέψει, μαζί με τον ΣΥΡΙΖΑ, τη διαχείριση της πανδημίας, σε πεδίο φθηνής κομματικής αντιπαράθεσης.
Και εσείς κύριε Τσίπρα, αφήστε επιτέλους τους λαϊκισμούς και το κλείσιμο του ματιού σε διάφορες ομάδες με όρους εκλογικής πελατείας.
Είδατε που οδηγούν με τον πρώην βουλευτή σας, αλλά και με τον κ. Πολάκη.
Αυτό δεν είναι αντιπολίτευση.
Εμείς δε θα σας ακολουθήσουμε σε αυτόν τον κατήφορο.
Εμείς είμαστε εδώ για να απαιτήσουμε τις λύσεις που χρειάζονται οι πολίτες.
Είμαστε εδώ για να σταματήσει ο κ. Μητσοτάκης να παίζει μόνος του.
Η χώρα χρειάζεται αξιόπιστη αντιπολίτευση.
Και εμείς, το Κίνημα Αλλαγής, το ΠΑΣΟΚ, με τη νέα ηγεσία μας αναλαμβάνουμε αυτό τον ρόλο.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ένας συντηρητικός, μεταβατικός και διαχειριστικός προϋπολογισμός όχι μόνο με όρους οικονομικούς, αλλά με όρους πολιτικού και κομματικού σχεδιασμού, αναδεικνύει τις διαφορές μας.
Και γι’ αυτό τον καταψηφίζουμε.
Πλην των αμυντικών δαπανών, αφού σε τέτοια ζητήματα δεν επιτρέπονται σκοπιμότητες και ιδεοληψίες, όπως προτάσσει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Και αναδεικνύει ο προϋπολογισμός του 2022, τις μεγάλες διαφορές που έχουμε σε σχέση με τις προτεραιότητες για τη χώρα, σε σχέση με το μεγάλο ερώτημα «για ποιους και με ποιους».
Η δική σας επιλογή είναι, ξεκάθαρα, για τους πολύ λίγους. Πολύ δυνατούς, αλλά πολύ λίγους.
Εκφράστηκε με το σχεδιασμό για την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, που έγινε ερήμην της κοινωνίας, των παραγωγικών τάξεων και φορέων, του κόσμου της εργασίας.
Γιατί έτσι όπως σχεδιάστηκε το πρόγραμμα ‘’Ελλάδα 2.0’’ μόνο ένα πολύ μικρό μέρος των κονδυλίων θα διατεθεί στην πραγματική οικονομία και θα αξιοποιηθεί για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης θα διοχετευθούν κυρίαρχα σε ξένες επιχειρήσεις και τμήμα τους μόνο θα πάει σε μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις, που θα έχουν μεταπρατικό και συμπληρωματικό ρόλο.
Το χειρότερο είναι ότι δεν πρόκειται να ενισχυθεί η εγχώρια παραγωγή ούτε να αυξηθεί η εγχώρια προστιθέμενη αξία.
Έτσι, η σχεδιαζόμενη, ‘’εντός ή εκτός εισαγωγικών’’ ανάπτυξη, δεν θα φτάσει στους πολίτες και στην κοινωνία.
Ουσιαστικά, επιχειρείται ένας βίαιος ανασχεδιασμός της δομής της ελληνικής οικονομίας.
Μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις οδηγούνται στο κλείσιμο, οδηγούνται στη σκοτεινή πλευρά του φεγγαριού.
Το σχέδιο σας είναι να υπάρχουν στην Ελλάδα μόνο μεγάλες επιχειρήσεις, να απορροφηθούν οι μικρές επιχειρήσεις ή και να κλείσουν.
Για αυτό και η κυβέρνηση μένει στο ρόλο του παρατηρητή στον αποκλεισμό από τραπεζικό σύστημα του 90% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Και εδώ βρίσκεται η βασική, δομική διαφορά μας.
Εμείς πιστεύουμε στη δυναμική και στην εξωστρέφεια της ελληνικής μεσαίας και μικρής επιχείρησης.
Αυτή η δυναμική, άλλωστε, συνδέθηκε με τα αναπτυξιακά άλματα που έκανε η ελληνική οικονομία στο πρόσφατο παρελθόν.
Όπως πιστεύουμε και στους Έλληνες αγρότες, οι οποίοι την τελευταία 2ετία δε στηρίχθηκαν όσο θα έπρεπε, αφού τους θεωρήσατε ως μη πληττόμενους από την πανδημία.
Η πολιτική σας για τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους, όπως εκφράζεται από το εθνικό στρατηγικό σχέδιο και αποτυπώνεται στον προϋπολογισμό που θα ψηφιστεί σε λίγο, δεν αγγίζει τα ουσιαστικά προβλήματα του πρωτογενούς τομέα.
Και το κυριότερο, δεν οραματίζεται και δεν προωθεί μια σύγχρονη, καινοτόμα, βιώσιμη Ελληνική πρωτογενή παραγωγή, με ενίσχυση των εξαγωγών και της διατροφικής επάρκειας στη χώρα.
Κυρίες και κύριοι της κυβέρνησης,
Πράγματι ένα +6% ή +7% ανάπτυξη για το 2021, ακούγεται πολύ υψηλό.
Αλλά μην ξεχνάμε ότι η σύγκριση γίνεται με το 2020, όπου «καταφέρατε» να έχουμε τη 2η μεγαλύτερη ύφεση στην Ευρώπη.
Μία πρωτοφανή ύφεση της τάξης του -9%!
Από που προήλθε όμως αυτή η ανάπτυξη;
Υπήρξε ανάπτυξη ή μεγέθυνση της οικονομικής δραστηριότητας, ορατή και στην κοινωνία;
Όχι βέβαια.
Προήλθε από τα μέτρα στήριξης της οικονομίας, τα 43 αθροιστικά δις που επαναλαμβάνετε διαρκώς, τα οποία είναι σημαντικά ως δημοσιονομικό μέγεθος, ωστόσο δεν είχαν τα αποτελέσματα που έπρεπε.
?Γιατί η αναλογία ως προς την αύξηση του ΑΕΠ σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες που διέθεσαν τα ίδια ή λιγότερα ποσά, είναι καλύτερη;
Γιατί στην πραγματικότητα, η ελληνική οικονομία δεν διαθέτει δυναμική και είναι ευάλωτη, όπως απέδειξε η ραγδαία εκτίναξη των επιτοκίων δανεισμού άμα τη ανακοινώσει για το πρόγραμμα PEPP πριν λίγες εβδομάδες.
Άλλωστε, η ελληνική οικονομία είχε μπει πάλι σε ύφεση το τελευταίο τρίμηνο του 2019, πριν την έλευση της πανδημίας, όπου καταγράφηκε μείωση 0,7% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Και δεν είναι μόνο αυτό.
Αναφέρομαι σε τρία στοιχεία που επιβεβαιώνουν τη συντηρητική και αντιαναπτυξιακή λογική του Π/Υ.
Η σχέση έμμεσων και άμεσων φόρων εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από δυσαναλογία, συνεχίζοντας το μοτίβο των προϋπολογισμών των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Η προσδοκώμενη αύξηση των φορολογικών εσόδων – λέτε – θα προέλθει κατά 60% από τους έμμεσους φόρους.
Τη στιγμή που έχουμε την τρίτη πιο υψηλή έμμεση φορολογία στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που σχετίζεται με τους φόρους κατανάλωσης.
Αλλά, όπως όλοι γνωρίζουμε, τα φορολογικά έσοδα που στηρίζονται στους έμμεσους φόρους, πλήττουν ευθέως τους οικονομικά αδύναμους.
Και ποιοι είναι οι αδύναμοι;
Ποιοι θα επιβαρυνθούν από τους παραπάνω φόρους που θα φθάσουν τα 3,5 δις μέσα στο 2022;
-Οι επιχειρήσεις που έμειναν κλειστές ή υπολειτουργούσαν.
– Οι εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι που ζούσαν για μήνες με 534 ευρώ.
-οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι που βιώνουν τις αυξήσεις στα εφόδια, στα καύσιμα, στο κόστος παραγωγής
-Οι 350.000 μακροχρόνια άνεργοι που έμειναν εκτός κυβερνητικών ενισχύσεων μέσα στην κρίση.
-Οι δεκάδες χιλιάδες συνταξιούχοι που περιμένουν για μήνες και χρόνια να πάρουν τις συντάξεις τους.
Και ο πληθωρισμός είναι βέβαιο ότι θα εντείνει αυτή τη δυσαναλογία.
Θα επιβαρυνθούν ακόμα περισσότερα τα νοικοκυριά, οι οικονομικά ασθενέστεροι.
Γιατί, φυσικά, για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν γίνεται καν συζήτηση για υπερμειωμένους συντελεστές ΦΠΑ και άλλων έμμεσων φόρων σε βασικά είδη διατροφής και διαβίωσης.
Ασχέτως αν οι προβλέψεις της ίδιας της κυβέρνησης για τη χρονική διάρκεια των πληθωριστικών πιέσεων έχουν πέσει όλες έξω.
Κατηγορείτε τον ΣΥΡΙΖΑ ότι έπεσε έξω σε όλες τις εκτιμήσεις του και είναι αλήθεια.
Και εσείς όμως τον συναγωνίζεστε επάξια.
Και οι δύο έχετε πέσει έξω σε όλα.
Και το χειρότερο είναι ότι θα ρίξετε έξω και τη χώρα.
Η κυβέρνηση έχει κάνει σημαία τις φορολογικές ελαφρύνσεις.
Πέρα από το γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος τους έχει ημερομηνία λήξης στο τέλος Ιουνίου του 2022, έχει σημασία να δούμε ποιους αφορούν αυτές οι φορολογικές ελαφρύνσεις.
Ποιους αφορά η μείωση των φόρων στα διανεμόμενα κέρδη, ποιους αφορά η μείωση των φόρων στα μερίσματα των μετοχών, ποιούς αφορά η θέσπιση αφορολόγητου για δωρεές σε ακίνητα ή μετρητά μέχρι 800.000 ευρώ;
Πάντως όχι τη μεσαία τάξη, όχι τον κόσμο της εργασίας.
Άλλωστε, στους λίγους και ισχυρούς κατευθύνθηκε το μεγαλύτερο μέρος των εγγυημένων κρατικών δανείων κατά την διάρκεια της πανδημίας, μιας και αφέθηκαν ασύδοτες οι τράπεζες να χρηματοδοτούν μόνο τους μεγάλους και καλούς πελάτες τους.
Κι όχι τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που είχαν την μεγαλύτερη ανάγκη, ακόμη και αν ήταν βιώσιμες.
Τότε που έβρεχε δις στην αγορά για να καταλήξει η κυβέρνηση να διαπιστώσει την πραγματικότητα μετά από 1,5 χρόνο.
Θέλω να κάνω και μία αναφορά μόνο στις δαπάνες για την υγεία.
Με την κυβέρνηση να πανηγυρίζει σχεδόν για το γεγονός ότι με τη λογιστική αποτύπωση 600 εκατομμυρίων ευρώ στον Προϋπολογισμό με αστερίσκο, διατηρεί σταθερές και φέτος τις δαπάνες για την υγεία, ενώ στην πραγματικότητα τις έχει ήδη μειώσει.
Η υποχρηματοδότηση όμως της υγείας, σε αυτή τη συγκυρία, είναι πράξη εκτός λογικής.
Με τη διαφορά ότι οι δαπάνες για τη δημόσια υγεία στην Ελλάδα είναι στο 6,3% του ΑΕΠ, πολύ πιο κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Και με τη μεγαλύτερη διαφορά ότι ακόμα και αυτοί οι πόροι δεν αξιοποιούνται παραγωγικά στο δημόσιο σύστημα υγείας.
Η κυβέρνηση αρκέστηκε στο να χειροκροτεί τους υγειονομικούς, δίνοντας τους ένα πρόσθετο επίδομα.
Καταθέσαμε μέχρι σήμερα, όχι μία αλλά 12 φορές, τροπολογία για να ενταχθεί το υγειονομικό προσωπικό στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα, κάτι για το οποίο συμφωνεί η αρμόδια επιτροπή που συστάθηκε, την οποία και τις 12 φορές απέρριψε η κυβέρνηση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Η εικονική πραγματικότητα του προϋπολογισμού μπορεί να πάει την κυβέρνηση ως τις επόμενες εκλογές, εφόσον βιαστεί να τις κάνει.
Δεν μπορεί όμως να πάει πιο μακριά.
Γιατί τα προβλήματα που επιμελώς κρύβει κάτω από το χαλί η κυβέρνηση, δεν επιτρέπουν αισιοδοξία.
Και από αυτό εδώ το βήμα , από τη δική μας παράταξη θα ακουστούν αλήθειες.
Τα πρωτογενή ελλείμματα (7,1% το 2020, 7,3% το 2021) είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη.
Οι επενδύσεις δεν αφορούν κυρίως την παραγωγή, αλλά τις κατοικίες, ενώ το πολυετές επενδυτικό κενό παραμένει.
Οι επενδύσεις παγίου κεφαλαίου ως ποσοστό του ΑΕΠ είναι περίπου οι μισές του ευρωπαϊκού μέσου όρου, ενώ οι άμεσες ξένες επενδύσεις αποτελούν μόλις το 0,7% της Ε.Ε.
Επαίρεστε για την επιτάχυνση των επενδύσεων και την απλοποίηση των διαδικασιών.
Αλλά αλήθεια, έχουν εκδοθεί όλες οι Υπουργικές Αποφάσεις του νόμου «Επενδύω στην Ελλάδα» που ψηφίστηκε 2 χρόνια πριν;
Την ίδια στιγμή, οι κυβερνητικές εξαγγελίες για εκταμίευση των πρώτων δισεκατομμυρίων από το Ταμείο Ανάπτυξης μέσα στο 2021 μένουν στα χαρτιά, ενώ οι πόροι του ΕΣΠΑ εμφανίζονται «παγωμένοι».
Η χώρα βρίσκεται στην 25η θέση ανάμεσα στις 27 χώρες της Ε.Ε., στο δείκτη ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας, σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η κάλυψη δικτύων υψηλής χωρητικότητας-τουλάχιστον 100Mbps αφορά μόνο το 10% της χώρας στο τέλος του 2020, κυρίως αστικές περιοχές.
Η ελληνική αγορά κινητής τηλεφωνίας συνεχίζει να αποτελεί την πιο ακριβή αγορά στην Ε.Ε., καθώς και μία από τις πιο ακριβές αγορές στον κόσμο, σύμφωνα με έκθεση που δημοσίευσε η Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Κανένα σχέδιο δεν υπάρχει, για οικονομικά βιώσιμες και ανθεκτικές επενδύσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό, για ενίσχυση της βιομηχανίας, για τη στήριξη των μικρομεσαίων και των αγροτών.
Οι αλήθειες αυτές καταρρίπτουν το αφήγημα της κυβέρνησης.
Μέρος αυτού του αφηγήματος είναι η μείωση των κόκκινων δανείων κατά 46 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ο Υπουργός Οικονομικών μας το επαναλαμβάνει συνέχεια, για να το εμπεδώσουμε.
Μόνο που η αλήθεια είναι ότι η μείωση των κόκκινων δανείων δεν αφορά τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις αλλά τους ισολογισμούς των τραπεζών.
Για να μιλάμε καθαρά, οι τράπεζες ξεφορτώθηκαν τα κόκκινα δάνεια στα funds και οι δανειολήπτες θα έχουν πλέον να κάνουν μαζί τους και μάλιστα με εξαιρετικά δυσμενείς όρους.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της ΤτΕ, τα δάνεια των εταιρειών διαχείρισης αυξήθηκαν κατά 19 δισ. ευρώ το τελευταίο τρίμηνο, ενώ η συντριπτική πλειονότητά τους είναι μη εξυπηρετούμενα.
Ακόμα όμως και έτσι, δεν είδαμε τις τράπεζες να χρηματοδοτούν την πραγματική οικονομία, τις επιχειρήσεις.
Όταν το τραπεζικό σύστημα από το Μάρτιο του 2020 έχει πάρει πάνω από 40 δισεκατομμύρια ευρώ από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, με αρνητικό μάλιστα επιτόκιο.
Μπορεί να λειτουργήσει όμως έτσι η οικονομία;
Όταν την ίδια στιγμή επιχειρήσεις και νοικοκυριά πρέπει να καταβάλλουν 11 δις φορολογικές υποχρεώσεις μέχρι και το Φεβρουάριο. (χρέη πανδημίας, επιστρεπτέες προκαταβολές, φόρος εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, τρέχουσες φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις, τέλη κυκλοφορίας).
Όταν η επιδότηση δανείων με τη ΓΕΦΥΡΑ ΙΙ κάλυψε μόλις 10.000 επιχειρήσεις αντί του αρχικού σχεδιασμού σας για 100.000 επιχειρήσεις, ακριβώς γιατί σχεδιάστηκε στα μέτρα των τραπεζών και όχι των επιχειρήσεων;
Ένα υπέρογκο ιδιωτικό χρέος 250 δις, το μεγαλύτερο πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας για το οποίο η κυβέρνηση εμφάνιζε ως μαγική λύση τον εξωδικαστικό μηχανισμό και τον πτωχευτικό κώδικα, που τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιουνίου.
Γνωρίζετε κ. πρωθυπουργέ ότι αυτή η πλατφόρμα του εξωδικαστικού έχει αποδώσει ως σήμερα 30 προτάσεις ρυθμίσεων, ούτε καν ρυθμίσεις μετά από 6,5 μήνες;
Και όλα αυτά τη στιγμή που:
-Δεν υπάρχει προστασία πρώτης κατοικίας.
-250.000 ακίνητα θα μπουν σε διαδικασία πλειστηριασμών την επόμενη πενταετία
-δεν έχει συσταθεί ο φορέας επαναπόκτησης ακινήτων για τους αδύναμους δανειολήπτες
Έρχομαι και στο ζήτημα της ακρίβειας, που κατά την κυβέρνηση δεν υπάρχει.
Ο Υπουργός Ανάπτυξης δήλωσε, μία εβδομάδα πριν, ότι «αν εξαιρεθεί το κόστος της ενέργειας, δεν υπάρχει καμία πραγματική αύξηση σε κανένα προϊόν στην Ελλάδα».
Δυστυχώς, τον διαψεύδουν όχι μόνο οι πολίτες που ψωνίζουν βασικά είδη διατροφής, αλλά και η ίδια η ΕΛΣΤΑΤ.
Έχουμε αύξηση στο λάδι 18,5%, στις πατάτες 11,9%, στα πουλερικά 5,6%, στο ψωμί 4,3%.
Καμία αντίδραση βέβαια από την κυβέρνηση.
Αφού η κυβέρνηση διαψεύστηκε στην εκτίμηση ότι η ακρίβεια και ο πληθωρισμός θα έχουν υποχωρήσει μέχρι το τέλος του χρόνου είναι καιρός, πλέον, να δει επιτέλους το ζήτημα της σύνδεσης μισθών και εισοδημάτων με τον πληθωρισμό.
Για να υπάρξει πραγματική στήριξη.
Όπως πρέπει να δει και το θέμα της μείωσης του ΦΠΑ σε βασικά προϊόντα διαβίωσης , αλλά και το ζήτημα των ελέγχων στην αγορά.
Γιατί οι παρεμβάσεις που επιχειρεί η κυβέρνηση για την επιδότηση του αυξημένου κόστους ενέργειας είναι αναποτελεσματικές.
Ξεπερνιούνται από τις ίδιες τις εξελίξεις.
Και βέβαια θα κριθούν από τους πολίτες επί του πεδίου.
Και το πεδίο είναι οι λογαριασμοί που ήδη φτάνουν στους καταναλωτές.
Και βέβαια δεν αποτελούν ουσιαστική παρέμβαση, τα προσωρινά επιδόματα στους οικονομικά ασθενέστερους, εν όψει των εορτών.
Δυστυχώς, συνεχίζετε την πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ, που υποκαθιστούσε το Κοινωνικό κράτος με τους «μποναμάδες των Χριστουγέννων».
Κάνετε και εσείς ότι ακριβώς καταγγέλατε.
Η υποκρισία και η κοροϊδία στο αποκορύφωμά τους.
Όπως κοροϊδία αποτελεί η πολυδιαφημισμένη αύξηση στον κατώτατο μισθό της τάξης του 2% μέσα στο 2022.
Αφού και οι ίδιοι οι Υπουργοί σας το κατάλαβαν και τώρα «τάζουν» νέα αύξηση, άγνωστο βέβαια το πότε και πως.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Υπάρχουν προτάσεις.
Υπάρχουν μέτρα ουσιαστικής στήριξης των πολιτών.
Αυτό που δεν υπάρχει είναι σχέδιο και αποφασιστικότητα από την κυβέρνηση, να προχωρήσει:
Στην απαλλαγή από την υποχρέωση επιστροφής της επιστρεπτέας προκαταβολής, για επιχειρήσεις που έχουν πρόβλημα και αναστολή μέλους των φορολογικών υποχρεώσεων για εύλογο διάστημα, αφού η πραγματικότητα είναι αμείλικτη:
Απλήρωτοι φόροι 3,75 δις το πρώτο εννιάμηνο του 2021 και ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις μέσα στη διετία (με ανστολές)
Να προχωρήσει σε ένα νέο πλαίσιο ρυθμίσεων για τις οφειλές των επιχειρήσεων προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, που να περιλαμβάνει και «κούρεμα οφειλών» για τους συνεπείς, αφού το υπάρχον πλαίσιο ξεπεράστηκε από τις εξελίξεις.
Να ενταχθούν όλα τα βασικά είδη διατροφής στον υπερμειωμένο συντελεστή ΦΠΑ και να μειωθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης.
Είναι ένα θέμα που έπρεπε να τεθεί και στη συνεδρίαση του Ecofin.
Να καθιερωθεί κάρτα αγροτικού πετρελαίου άμεσα για όλους τους αγρότες και όχι μόνο για τις ομάδες παραγωγών ή τους νέους αγρότες.
Να αυξηθεί ο κατώτατος μισθός στα 751 ευρώ και στη συνέχεια να καθοριστεί με τους κοινωνικούς εταίρους μέσα από συλλογικές διαπραγματεύσεις, όπως είναι και η κατεύθυνση που δόθηκε από το πρόσφατο συμβούλιο υπουργών κοινωνικών υποθέσεων της Ε.Ε.
Να καθοριστεί πλαφόν για την κατώτατη σύνταξη, αντί του ΕΚΑΣ που καταργήθηκε.
Να δοθεί προοπτική και ελπίδα στην νέα γενιά της πατρίδας μας.
Παρέχοντας περισσότερα και πιο μόνιμα κίνητρα για να βρουν δουλειά ή να ξεκινήσουν επιχειρηματική δραστηριότητα οι νέοι μας, βοηθώντας τα νέα ζευγάρια να αποκτήσουν το δικό τους σπίτι, να ελπίζουν βάσιμα σε μια καλύτερη ζωή
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
Εμείς στο ΠΑΣΟΚ, το Κίνημα Αλλαγής, την Δημοκρατική Προοδευτική Παράταξη πιστεύουμε πάντα ότι η ΕΛΛΑΔΑ ΜΠΟΡΕΙ.
Ότι δεν είναι όλα στον τόπο μας γκρίζα, μαύρα, απαισιόδοξα.
Δεν επενδύουμε σε καταστροφές, δεν μένουμε μόνο στην κριτική.
Πρόθεση μας είναι να αναδείξουμε τον «άλλο», τον διαφορετικό, τον προοδευτικό δρόμο, για την ανάπτυξη, την παραγωγική ανασυγκρότηση, τη νέα ευημερία του λαού μας.
Στηριγμένοι σε μια συμφωνία ελπίδας με τις παραγωγικές και κοινωνικές δυνάμεις, που θέλουν να διαδραματίσουν ενεργό ρόλο στην αναγέννηση της χώρας.
Με μια πολιτική που απαντά στις σύγχρονες προκλήσεις της πανδημίας, της ψηφιακής επανάστασης, της κλιματικής κρίσης, χωρίς την επαναφορά των παλαιών αντιλήψεων.
Χωρίς άγονο και παρωχημένο διχασμό.
Χωρίς επικοινωνιακά show, αλλά με πολιτικές ουσίας.
Είμαστε αποφασισμένοι για νέες και τολμηρές παρεμβάσεις και αλλαγές, παρεμβάσεις με μεταρρυθμιστική «πνοή» που αλλάζουν ριζικά τα σημερινά αρνητικά δεδομένα.
Οι πόροι υπάρχουν.
Είναι τα 70 δις του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ, αλλά και οι πόροι του προγράμματος αγροτικής ανάπτυξης.
Στόχο μας αποτελεί η δημιουργία ενός νέου μοντέλου παραγωγής, με επιχειρήσεις που επενδύουν, τολμούν και αξιοποιούν τις δυνατότητες του ψηφιακού μετασχηματισμού, ώστε να γίνουν ανταγωνιστικές, εξωστρεφείς, καινοτόμες.
Στόχο μας αποτελεί η ανασύνταξη του κράτους, ώστε να εγγυηθούμε την καθολική παροχή ποιοτικών δημόσιων αγαθών στους πολίτες και δημόσιες επενδύσεις σε αναπτυξιακές και κοινωνικές υποδομές.
Με αξιοκρατία, διαφάνεια και αξιολόγηση παντού.
Στόχο μας αποτελεί η μείωση των Κοινωνικών Ανισοτήτων, για να δημιουργήσουμε ένα σύγχρονο κοινωνικό κράτος.
Γιατί η ανάπτυξη δεν είναι βιώσιμη, χωρίς κοινωνική συνοχή και αποτελεσματικό σύστημα κοινωνικής προστασίας. Χωρίς αξιοπρεπείς συνθήκες και αμοιβές για τους εργαζόμενους και προοπτικές σταθερής εργασίας για τους ανέργους μας.
Και τέλος στόχο μας αποτελεί η άρση των ασφυκτικών πολιτικών της διαρκούς λιτότητας και του Συμφώνου Σταθερότητας στην Ευρώπη.
Να αποκτήσει μονιμότερα χαρακτηριστικά το Ταμείο Ανάκαμψης, ώστε να ενισχυθούν οι πολιτικές ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής.
Να προχωρήσουν τολμηρά οι πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης, στην οικονομία, στο φορολογικό σύστημα, την εξωτερική πολιτική και άμυνα, την αντιμετώπιση των διακρίσεων, και την ριζική αλλαγή της μεταναστευτικής πολιτικής.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Το ΠΑΣΟΚ συκοφαντήθηκε και λοιδωρήθηκε σε μια προσπάθεια πολιτικής και εκλογικής του λεηλασίας.
Όμως, όπως αποδεικνύεται, έλλειψε στον ελληνικό λαό
Η δημοκρατική παράταξη επέστρεψε, είναι εδώ.
Επέστρεψε για να ξανακερδίσει την Ελλάδα της αξιοπρέπειας, της κοινωνικής αλληλεγγύης και της προόδου.
Μια Ελλάδα που υπερασπίζεται μαχητικά και δεν διαπραγματεύεται τα κυριαρχικά της δικαιώματα.
Μια Ελλάδα που είναι και το πιστεύει, ισότιμος εταίρος και σύμμαχος στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στο ΝΑΤΟ.
Η Δημοκρατική παράταξη επέστρεψε για να γίνει η εναλλακτική, προοδευτική πρόταση διακυβέρνησης σε μια σύγχρονη Ελλάδα.
Σε μια χώρα ανθεκτική που μπορεί να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις, με έναν λαό κυρίαρχο, σίγουρο και αισιόδοξο για το μέλλον του.
Και γι’ αυτό θα αγωνιστούμε με όλες μας τις δυνάμεις.