Το ζήτημα της εξαγωγής οπλικών συστημάτων από τη Γερμανία προς την Τουρκία θέτει ο βουλευτής…
Κοινωνική και εκπαιδευτική ανάγκη η ουσιαστική λειτουργία του Ολοήμερου Σχολείου-ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Σε ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων, κ. Ν. Κεραμέως, σε σχέση με την ανάγκη ουσιαστικής λειτουργίας του κρίσιμου θεσμού του Ολοήμερου Σχολείου προχώρησε ο επικεφαλής της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής Μιχάλης Κατρίνης, μαζί με άλλους συναδέλφους του.
Όπως επισημαίνεται στο κείμενο της ερώτησης, σε όλες σχεδόν τις χώρες της ΕΕ, αλλά και στις ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου (ΗΠΑ, Καναδά, Αυστραλία, Ιαπωνία), υπάρχει διευρυμένη παραμονή των μαθητών στα σχολεία, όπου λειτουργούν προγράμματα ανάπτυξης της κριτικής σκέψης, ανάπτυξης δεξιοτήτων και καλλιέργειας θετικών στάσεων.
Και αυτό γιατί η διευρυμένη παραμονή των μαθητών, που απασχολούνται με συγκεκριμένα παιδαγωγικά προγράμματα, έχει αποδειχθεί από έρευνες ότι βοηθά τους μαθητές να διευρύνουν τις γνωστικές, συναισθηματικές, πολιτιστικές και κοινωνικές τους ικανότητες και παράλληλα εξυπηρετούν και κοινωνικές ανάγκες, λόγω του συνήθως παρατεταμένου εργασιακού ωραρίου των γονέων των μικρών μαθητών.
Όπως υπενθυμίζεται, η πρώτη προσπάθεια διεύρυνσης του ωραρίου λειτουργίας των νηπιαγωγείων και των δημοτικών σχολείων στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έγινε πριν από 25 περίπου χρόνια – επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ – ενώ το Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ) ξεκίνησε να υλοποιείται από το σχολικό έτος 2010-11 – πάλι επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ.
Ωστόσο, όπως τονίζει ο Ηλείος βουλευτής, τόσο η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ (2015-2019), όσο και η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη, τα τελευταία τρία χρόνια, απέτυχαν να στηρίξουν και να διευρύνουν τον κρίσιμο αυτό θεσμό, με αποτέλεσμα αυτός να διολισθαίνει ολοένα και περισσότερο στη λογική του «παιδοφυλακτηρίου», χωρίς προϋποθέσεις εβδομαδιαίων ωρών και συγκεκριμένους μαθησιακούς στόχους.
Οι δε πρόσφατες ανακοινώσεις του κ. Μητσοτάκη και της αρμόδιας Υπουργού περί αύξησης της παραμονής των μαθητών των Νηπιαγωγείων και των Δημοτικών, για τα μισά περίπου σχολεία της χώρας, μέχρι τις 17:30 ή τις 18:00 από το νέο σχολικό έτος, χωρίς καμία άλλη πληροφόρηση για το περιεχόμενο των ωρολογίων προγραμμάτων και τον τρόπο λειτουργίας του σχολείου, περισσότερο αποδίδονται σε προεκλογικό «άγχος» και προσπάθεια ψηφοθηρίας, παρά παραπέμπουν σε κάποια ουσιαστική τομή, σε σχέση με τον θεσμό.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο Μιχάλης Κατρίνης ρωτά την αρμόδια Υπουργό Παιδείας:
- Ποιος επιστημονικός φορέας εισηγήθηκε την επέκταση της λειτουργίας του ολοήμερου Νηπιαγωγείου και Δημοτικού Σχολείου και με ποιο ωρολόγιο πρόγραμμα σπουδών;
- Γιατί η κυβέρνηση δεν έχει επαναφέρει, τρία χρόνια τώρα, το επιτυχημένο και αξιολογημένο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο με πρόγραμμα ΕΑΕΠ;
- Θα προβλέψει να υπάρξουν συγκεκριμένα προγράμματα στο απογευματινό πρόγραμμα προαιρετικής παραμονής 14.00-17.30 ή 18.00;
- Είναι στις προθέσεις της η επαναφορά του θεσμού του Υπεύθυνου Ολοήμερου και η δημιουργία των αντίστοιχων οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών;
- Ποιο είναι το κόστος λειτουργίας και ποιες οι πηγές χρηματοδότησης του όλου προγράμματος;
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς: Την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, κα Νίκη Κεραμέως
Θέμα: «Ολοήμερο Νηπιαγωγείο και Δημοτικό Σχολείο με πρόγραμμα ΕΑΕΠ».
Σε όλες σχεδόν τις χώρες της ΕΕ, αλλά και στις ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου (ΗΠΑ, Καναδά, Αυστραλία, Ιαπωνία), υπάρχει διευρυμένη παραμονή των μαθητών στα σχολεία, όπου λειτουργούν προγράμματα ανάπτυξης της κριτικής σκέψης, ανάπτυξης δεξιοτήτων και καλλιέργειας θετικών στάσεων. Η διευρυμένη παραμονή των μαθητών, που απασχολούνται με συγκεκριμένα παιδαγωγικά προγράμματα, έχει αποδειχθεί από έρευνες ότι βοηθούν τους μαθητές να διευρύνουν τις γνωστικές, συναισθηματικές, πολιτιστικές και κοινωνικές τους ικανότητες και παράλληλα εξυπηρετούν και κοινωνικές ανάγκες, λόγω του παρατεταμένου εργασιακού ωραρίου των γονέων των μικρών μαθητών.
Στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έγινε προσπάθεια διεύρυνσης του ωραρίου λειτουργίας των νηπιαγωγείων και των δημοτικών σχολείων εδώ και 25 περίπου χρόνια και με διάταξη του Ν. 2525/1997 ξεκίνησε η εφαρμογή των 28 Πιλοτικών Ολοήμερων Σχολείων, με πρόγραμμα υποχρεωτικής παραμονής όλων των μαθητών στο ωράριο 8.00-16.00 και υλοποιήθηκε για μια δεκαετία.
Το Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα(ΕΑΕΠ) ξεκίνησε να υλοποιείται από το σχολικό έτος 2010-11 (Υπουργική Απόφαση Φ.3/609/60745/Γ1/2010-ΦΕΚ 804/Β/09-6-2010), και το σχολικό έτος 2013-14 λειτούργησαν με το Ολοήμερο πρόγραμμα ΕΑΕΠ 1.300 Δημοτικά Σχολεία, τα οποία αντιπροσώπευαν το 65% των Δημοτικών Σχολείων της επικράτειας και στα οποία συμμετείχαν πάνω από 330.00 μαθητές και μαθήτριες και απασχολούσε υποχρεωτικά όλα τα παιδιά στο ωράριο 8.00-14.00 και προαιρετικά τους μαθητές/τριες μέχρι τις 16:15, που απασχολούνταν σε συγκεκριμένα προγράμματα (Μελέτη και δραστηριότητες). Στο πρόγραμμα Ολοήμερα ΕΑΕΠ από το σχολικό έτος 2014-15 εντάχθηκαν και όλα τα Πρότυπα-Πειραματικά Δημοτικά Σχολεία της χώρας, ως απόδειξη αποδοχής της καλής τους πρακτικής.
Το 2015 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, αντί να επεκτείνει το Ολοήμερο πρόγραμμα ΕΑΕΠ στο σύνολο των σχολικών μονάδων, το κατήργησε και εφάρμοσε το Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου, για όλα τα σχολεία, με τη μείωση κατά πέντε ώρες του εβδομαδιαίου ωρολογίου και με την λήξη των μαθημάτων στις 13:15 όλων των τάξεων.
Η λειτουργία του απογευματινού προγράμματος (13.15 έως 16.00) με τη διάθεση τριών ωρών, μία για το φαγητό και δύο για Μελέτη και ένα οποιοδήποτε άλλο μάθημα δραστηριότητας, χωρίς προϋποθέσεις εβδομαδιαίων ωρών και μαθησιακούς στόχους, παρέπεμπε και παραπέμπει στη λογική του «παιδοφυλακτηρίου». Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ κατάργησε 4.500 οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών υπεύθυνων/ υποδιευθυντών ολοήμερου.
Με την κυβερνητική αλλαγή του 2019 και παρά τις διακηρύξεις της, η κυβέρνηση της Ν.Δ. διατήρησε το «φτωχό σχολείο» Νηπιαγωγείο και Δημοτικό των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και προχώρησε σε «μπαλώματα», εισάγοντας την Αγγλική Γλώσσα στο νηπιαγωγείο και αντικαθιστώντας τις ώρες της Ευέλικτης Ζώνης με τις ώρες των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, διατηρώντας όμως το ίδιο ωρολόγιο πρόγραμμα (Λήξη μαθημάτων στις 13:15 και ολοήμερο μέχρι τις 16:00 χωρίς πρόγραμμα).
Πρόσφατα, ο κ. Πρωθυπουργός και η κα Κεραμέως ανακοίνωσαν, για το νέο σχολικό έτος, την αύξηση της παραμονής των μαθητών των Νηπιαγωγείων και των Δημοτικών, για τα μισά περίπου σχολεία της χώρας, μέχρι τις 17:30 ή 18:00, χωρίς καμία άλλη πληροφόρηση για το περιεχόμενο των ωρολογίων προγραμμάτων και τον τρόπο λειτουργίας του σχολείου.
Επειδή η εκπαιδευτική πολιτική είναι καθοριστική για το μέλλον των παιδιών και των οικογενειών τους.
Επειδή η κυβέρνηση της Ν.Δ. για περίπου 3 χρόνια συντηρεί το «φτωχό σχολείο» των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Επειδή η εκπαιδευτική πολιτική δεν πρέπει να σχεδιάζεται με κριτήριο τις επερχόμενες εκλογές και τη μικροπολιτική ψηφοθηρία.
Επειδή για τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό του νέου σχολικού έτους 2022-2023, πρέπει να είναι γνωστό ποια ωρολόγια προγράμματα θα εφαρμοσθούν, πόσοι και ποιες ειδικότητες εκπαιδευτικών θα απασχοληθούν.
Μετά τα ανωτέρω ερωτάται η κα Υπουργός:
- Γιατί τρία χρόνια τώρα συντηρείτε το «φτωχό σχολείο» των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και δεν έχετε επαναφέρει το επιτυχημένο και αξιολογημένο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο με πρόγραμμα ΕΑΕΠ;
- Ποιος επιστημονικός φορέας εισηγήθηκε την επέκταση της λειτουργίας του ολοήμερου Νηπιαγωγείου και Δημοτικού Σχολείου και με ποιο ωρολόγιο πρόγραμμα σπουδών;
- Προτίθεστε να επαναφέρετε την υποχρεωτική λειτουργία του πρωινού προγράμματος για όλους τους μαθητές στις 14.00;
- Θα προβλέψετε να υπάρχουν συγκεκριμένα προγράμματα στο απογευματινό πρόγραμμα προαιρετικής παραμονής 14.00-17.30 ή 18.00;
- Είναι στις προθέσεις σας να επαναφέρετε τον θεσμό του Υπεύθυνου Ολοήμερου και τη δημιουργία των αντίστοιχων οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών;
- Ποιο είναι το κόστος λειτουργίας και ποιες οι πηγές χρηματοδότησης του όλου προγράμματος;
Οι ερωτώντες βουλευτές