Το ζήτημα της εξαγωγής οπλικών συστημάτων από τη Γερμανία προς την Τουρκία θέτει ο βουλευτής…
Ομιλία στο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027, σύσταση Ανώνυμης Εταιρείας «Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων Α.Ε.» και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων».
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι
Η ελληνική κοινωνία βρίσκεται στη δίνη της ακρίβειας που οδηγεί σε απόγνωση νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Ιδιαίτερα οι οικονομικά αδύναμοι συμπολίτες μας μπορούν να επιβιώσουν στοιχειωδώς μόνο τις 19 ημέρες του μήνα, όπως κατέδειξε η τελευταία έρευνα του ινστιτούτου μικρών επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ.
Επιπλέον, πρόσφατη έρευνα της ΓΣΕΕ αποκαλύπτει ότι η ακρίβεια έχει ήδη οδηγήσει στην απώλεια σχεδόν 1,5 μισθού τον χρόνο ,για τους εργαζόμενους που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό των 663 ευρώ.
Και η αγοραστική δύναμη του μέσου εργαζόμενου μειώνεται μέρα με την ημέρα, εβδομάδα με τη βδομάδα, μήνα με το μήνα, αφού το ίδιο χρονικό διάστημα ακριβαίνουν τα πάντα.
Διαρκείς, λοιπόν, οι ανατιμήσεις που δεν οφείλονται στον πόλεμο στην Ουκρανία, όπως θέλει να περνάει στην κοινή γνώμη η κυβέρνηση.
Το πιστοποιούν τα στοιχεία που ανακοίνωσε πρόσφατα η ΕΛΣΤΑΤ για τον Ιανουάριο του 2022 (πριν την εισβολή της Ρωσίας) και δείχνουν αύξηση του δείκτη εισαγωγών στη βιομηχανία 9,7% συγκριτικά με τον Δεκέμβριο, καθώς και στους συντελεστές παραγωγής στη γεωργία κατά 18,6% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2021. Τα λιπάσματα αυξημένα 29%, τα φρούτα 26,6%, το ελαιόλαδο 23,4%, τα βιομηχανικά φυτά 74,2%. Στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, όχι του ΠΑΣΟΚ, τα οποία αφορούν την περίοδο πριν τον πόλεμο.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ακρίβεια και ανατιμήσεις υπάρχουν εδώ και μήνες. Μια πραγματικότητα που βιώνει με αρκετά επώδυνο τρόπο η μεσαία τάξη, οι χαμηλόμισθοι και οι χαμηλοσυνταξιούχοι, οι άνεργοι, οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι, το σύνολο σχεδόν της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, αλλά και η βιομηχανία που έχει αφεθεί στην τύχη της.
Όταν όμως εμείς στο ΠΑΣΟΚ επισημαίναμε και αναδεικνύαμε το πρόβλημα, ζητώντας την άμεση λήψη μέτρων, η κυβέρνηση υποτιμούσε το πρόβλημα.
Στις 8 Σεπτεμβρίου ο Υπουργός Ανάπτυξης διαβεβαίωνε με δημόσιες δηλώσεις του ότι «Μέχρι τα Χριστούγεννα θα αρχίσουν να πέφτουν οι τιμές και θα ομαλοποιηθεί η αγορά».
Δήλωση που έγινε λίγες ημέρες πριν την εξαγγελία του ίδιου του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ ότι με επιδότηση 9 ευρώ/MWh θα εξαλειφθεί η ακρίβεια στην ενέργεια.
3 μήνες πριν την επίσημη εκτίμηση του οικονομικού επιτελείου, τον Δεκέμβριο που μας πέρασε, για πληθωρισμό 1% το 2022, με την πιο μετριοπαθή εκτίμηση να κάνει λόγο σήμερα τουλάχιστον για 5 φορές μεγαλύτερο πληθωρισμό σε ετήσια βάση.
Την 1η Φλεβάρη, ο υπουργός Οικονομικών μιλούσε για ετήσιο πληθωρισμό 1,5-2% (7,2% τον Φεβρουάριο, φόβος ότι θα ξεπεράσει το 10% σε 2 μήνες)
Διαψεύστηκαν όλες αυτές οι δηλώσεις από την πραγματικότητα.
Όπως έχει διαψευστεί η κυβέρνηση σε όλες σχεδόν τις εκτιμήσεις της.
Έχει πέσει έξω στις εκτιμήσεις της για την πανδημία.
Την πανδημία που δεν έφυγε, ούτε τελείωσε αλλά είναι εδώ.
Με τους σκληρούς δείκτες της πανδημίας να παραμένουν ψηλά και την Ο2 να επεκτείνεται με χιλιάδες κρούσματα κάθε μέρα, με αύξηση των κρουσμάτων και των εισαγωγών την τελευταία εβδομάδα στη χώρα μας, από τη μία.
Και από την άλλη, την κυβέρνηση να ακολουθεί τις ελαφρύνσεις άλλων χωρών, να αποφεύγει να αναφερθεί στην πανδημία, να έχει καταργήσει σχεδόν τα υγειονομικά μέτρα.
Τι θα κάνετε για την ασφαλή μεταφορά των συμπολιτών μας με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, ειδικά τώρα που περιορίζονται οι μετακινήσεις με ΙΧ λόγω της ακρίβειας στα καύσιμα;
Τι θα γίνει με όσους συμπληρώνουν προσεχώς 6 μήνες από τη χορήγηση της 3ης δόσης του εμβολίου;
Γιατί δεν έχει γίνει ακόμα εισαγωγή φαρμακευτικών σκευασμάτων εγκεκριμένων από τον ΕΜΑ με κλινική αποτελεσματικότητα 90% έναντι του covid ;
Το ίδιο συμβαίνει και με την ακρίβεια.
Η υποτίμηση του φαινομένου, που χαρακτηρίστηκε ως παροδικό, πολύ φοβάμαι ότι αποτυπώνει την γενικότερη αντίληψη που διέπει την κυβερνητική πολιτική και συνίσταται στην κάλυψη και στην απόκρυψη των προβλημάτων.
Η κυβέρνηση κρύβει πολλά προβλήματα κάτω από το χαλί.
Και όλη αυτή η νοοτροπία συνδέεται με τον σχεδιασμό της για εκλογές.
Τα μεγάλα και πραγματικά προβλήματα, σύμφωνα με αυτή την αντίληψη, πρέπει να μείνουν κρυμμένα μέχρι στις εκλογές.
Είναι η αντίληψη για την οποία πάντα φταίει κάποιος άλλος και ποτέ η κυβέρνηση.
Για την ακρίβεια φταίει ο πόλεμος στην Ουκρανία και η αντιπολίτευση.
Για την πανδημία και την αδυναμία ελέγχου και διαχείρισης της, φταίνε οι πολίτες, οι νέοι, διαλέγετε και παίρνετε.
Πότε και για τίποτα δεν έχει ευθύνη η κυβέρνηση.
Μια κυβέρνηση που αντί να αναζητά λύσεις, αναζητά δικαιολογίες.
Μια κυβέρνηση που σε κάθε πρόταση του Κινήματος Αλλαγής και συνολικά της αντιπολίτευσης, αντιτείνει το επιχείρημα των ‘’λεφτόδεντρων’’ που δεν υπάρχουν, αλλά το Μάιο του 2020, άλλοι έλεγαν ότι θα «βρέχει δισεκατομμύρια στην αγορά», από το ΤΕΠΙΧ, με τη γνωστή κατάληξη για το 95% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της χώρας…
Και δεν μπαίνει ποτέ στη συζήτηση για το που πηγαίνουν τα χρήματα και για την ακρίβεια, που πήγαν τα δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ που διατέθηκαν την περίοδο της πανδημίας.
Αν αξιοποιήθηκαν παραγωγικά, με κοινωνικά δίκαιο τρόπο ή αν διατέθηκαν γενικώς και αδιακρίτως.
Με ποια κριτήρια δόθηκαν;
Δόθηκαν σε αυτούς που τα είχαν πραγματική ανάγκη;
Κάποια στιγμή δεν πρέπει να γίνει ένας απολογισμός, μια αξιολόγηση;
Από τη στιγμή μάλιστα που η συντριπτική πλειοψηφία των μικρών επιχειρήσεων στερήθηκε και στερείται πρόσβασης στη ρευστότητα;
Ας γίνει ένας απολογισμός, αλλά όχι όπως τον εννοεί η κυβέρνηση, δηλαδή ως μονόλογο δικό της.
Απολογισμός και δημόσια συζήτηση με τη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων, με στοιχεία και αριθμούς.
Και να μάθει η κυβέρνηση να ακούει και τη αντίθετη άποψη, να αποδέχεται την πραγματικότητα, να αναγνωρίζει επιτέλους τα λάθη της.
Ακούσαμε χθες και σήμερα τα μέτρα που με μεγάλη καθυστέρηση εξήγγειλαν ο πρωθυπουργός και οι υπουργοί του.
Δεν είναι πρόθεση μας να μηδενίσουμε κανένα μέτρο και καμία παρέμβαση για την ανακούφιση των πολιτών.
Ιδιαίτερα των πιο ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού που πλήττονται βάναυσα από τις μεγάλες αυξήσεις στην ενέργεια και την ακρίβεια που καλπάζει στα είδη λαϊκής κατανάλωσης.
Τα μέτρα αυτά ύψους 1,1 δις ευρώ, είναι όχι απλά αναποτελεσματικά αλλά ενδέχεται να έχουν απολέσει και αυτή την ισχνή δυναμική τους μετά από λίγες ημέρες.
Είμαστε μακριά από κάθε είδους λαϊκισμό ή «διαγωνισμό υποσχέσεων», αλλά:
H επιδότηση των 0,22 λεπτών το λίτρο της βενζίνης με ανώτατο όριο τα 180 λίτρα σημαίνει 39 ευρώ το τρίμηνο, δηλαδή 13 ευρώ το μήνα για τον πολίτη, δίνει κάποια ουσιαστική λύση;
Από το επίδομα για το Πάσχα των 200 ευρώ, που υποτίθεται στοχεύει να ενισχύσει μπροστά στο κύμα ακρίβειας, τους οικονομικά αδύναμους, εξαιρούνται οι μακροχρόνια άνεργοι και αυτοί οι οποίοι έχει λήξει το επίδομα ανεργίας και είναι χωρίς καμία εισοδηματική κάλυψη.
Επίδομα που θα δοθεί μία φορά, ενώ η ακρίβεια υπάρχει εδώ και πάρα πολλούς μήνες και η ενέργεια θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα όλο το 2022, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ε.Ε. και διεθνών οίκων.
Με τον πληθωρισμό να καλπάζει και να οδεύει προς διψήφιο ποσοστό, το ρεύμα να έχει αυξηθεί 71%, τη βενζίνη να έχει αυξηθεί 31%, το πετρέλαιο κίνησης 44%, το πετρέλαιο θέρμανσης 64% και το φυσικό αέριο να έχει εκτοξευθεί σε δυσθεώρητα ύψη – αφήνω στην κρίση όλων αν τα μέτρα που ανακοινώθηκαν είναι αποτελεσματικά και πόσο.
Η έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, για όσους την μελέτησαν σε βάθος, δείχνει μια ζοφερή κατάσταση.
Αναδεικνύει όμως και την ανάγκη συναίνεσης και συνεννόησης των πολιτικών δυνάμεων για την αντιμετώπιση της κρίσης.
Πως αντιλαμβάνεται όμως τη συναίνεση η κυβέρνηση;
Το είδαμε με την απαξίωση ενός άτυπου αλλά ουσιαστικού θεσμού, όπως είναι το Συμβούλιο των Πολιτικών αρχηγών για τα μεγάλα εθνικά ζητήματα.
Ο κ. Πρωθυπουργός μας είπε ούτε λίγο ούτε πολύ ότι τις αποφάσεις για αυτά τα ζητήματα τις λαμβάνει ο ίδιος.
Η ίδια αντίληψη κυριαρχεί στην κυβέρνηση για όλα τα ζητήματα. Από τη διαχείριση της πανδημίας έως την αντιμετώπιση της ακρίβειας.
Και βλέπουμε τα αποτελέσματα.
Για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της ακρίβειας, για να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το πρώτο βήμα που πρέπει να γίνει είναι η αναγνώριση των λανθασμένων επιλογών της κυβέρνησης.
Και αυτές είναι ευδιάκριτες πλέον, δεν κρύβονται.
Είναι η ενίσχυση της εξάρτησης της χώρας από το φυσικό αέριο.
Είναι η καθυστέρηση στην ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και η στέρηση της δυνατότητας στον απλό πολίτη αλλά και συλλογικότητες να παράγουν ενέργεια από ΑΠΕ για να καλύπτουν τις δικές τους ανάγκες.
Γιατί; Γιατί στο σχεδιασμό της κυβέρνησης στο πεδίο της ενεργειακής μετάβασης υπάρχει χώρος για τα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα και όχι για την κοινωνία.
Είναι η έλλειψη πολιτικής βούλησης για να απορροφήσουν μέρος του κόστους στην ενέργεια οι προμηθευτές που έχουν υπερκέρδη και μάλιστα τα διαφημίζουν κιόλας.
Γιατί είμαστε από τις λίγες χώρες της Ευρώπης που οι εταιρείες παροχής ενέργειας δεν κλήθηκαν έμπρακτα να απορροφήσουν ένα μέρος των αυξήσεων.
Είναι ο δογματισμός και η άρνηση της κυβέρνησης απέναντι σε ουσιαστικά μέτρα όπως είναι η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα και του ΦΠΑ στα βασικά είδη διατροφής.
Είναι η διάθεση των 43 δις ευρώ χωρίς κριτήρια κοινωνικής δικαιοσύνης ή η διάθεση χρημάτων για την ακρίβεια με ετεροβαρή κριτήρια.
Είναι η αδυναμία για να μην πω απροθυμία πάταξης της αισχροκέρδειας αλλά και διενέργειας ελέγχων.
71 Δελτία Τύπου της ΔΙΜΕΑ από την 1η Ιουλίου ούτε ένα για έλεγχο σε κατάστημα λιανικής.
Μόλις την ημέρα που ψηφίστηκε η τροπολογία του πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους (3 Μαρτίου 2022), βγήκε από την ίδια υπηρεσία ένα δελτίο τύπου, που μιλούσε για ελέγχους που έχουν γίνει και πρόστιμα «εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ» που έχουν επιβληθεί γενικά και αόριστα, συν ένα δελτίο τύπου με επιβολή προστίμου ύψους 140.000 ευρώ σε αλυσίδα σούπερ μάρκετ, μια βδομάδα μετά.
Προσέξτε όμως…
Ψηφίζεται νόμος στις 3 Μαρτίου, ο οποίος εφαρμόζεται από τις 14 Μαρτίου και έπειτα, αλλά στις 10 Μαρτίου η ΔΙΜΕΑ, «ως δια μαγείας», επιβάλλει πρόστιμο με το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο…
Άρα για ποιον λόγο έφερε η κυβέρνηση την τροπολογία για το «μικτό περιθώριο κέρδους», αφού ήδη υπήρχε σχετική διάταξη και η ΔΙΜΕΑ με τον Υπουργό Ανάπτυξης ήδη επέβαλλαν πρόστιμα βάσει αυτής;
Άρα υπήρχε σχετικό νομοθετικό πλαίσιο, αλλά δεν γίνονταν έλεγχοι στην αγορά…
Και αφού έκανε ήδη ελέγχους η ΔΙΜΕΑ -όπως υποστηρίζει- γιατί τους έκρυβε, αφού η ίδια υπηρεσία κάθε εβδομάδα εκδίδει σχετικά 2 δελτία τύπου σχετικά με τη δράση της;
Τελικά κ. υπουργέ τι ισχύει;
Έγιναν έλεγχοι ή δεν έγιναν;
Επιβλήθηκαν πρόστιμα όπως λέει η τελευταία ανακοίνωση της ΔΙΜΕΑ ή δεν παρατηρήθηκαν φαινόμενα αισχροκέρδειας στην αγορά, όπως δήλωνε ο Υπουργός Ανάπτυξης τον Οκτώβριο του 2021;
Γιατί δεν τα δημοσιοποιήσατε αυτά τα πρόστιμα ώστε να φανεί ότι γίνονται έλεγχοι στην αγορά και να αποτραπούν φαινόμενα αισχροκέρδειας;
Την ίδια ώρα δημοσιοποιήσατε 2 φορές τη συνάντησή σας με τους εκπροσώπους των σούπερ-μάρκετ, σε μια κίνηση-ορισμό της αντι-ανταγωνιστικής πρακτικής.
Και θα είχε πράγματι ενδιαφέρον να ενημερωθούμε τι συζητήσατε ή συμφωνήσατε σε αυτές τις συναντήσεις με τους επικεφαλής της λιανικής αγοράς τροφίμων και αγαθών και αν υλοποιήθηκαν αυτά που συμφωνήσατε, προς όφελος των καταναλωτών πάντα.
Εκδώσατε πριν 3 μέρες τη σχετική ΥΑ για τον έλεγχο του μικτού περιθωρίου κέρδους και περιμένουμε πραγματικά να εφαρμοστεί –δεν ξέρω αν έχει ξεκινήσει η εφαρμογή- ώστε να προστατευθούν οι καταναλωτές. Εξάλλου, ψηφίσαμε και τη σχετική διάταξη.
Αλήθεια, όμως, γιατί αφήνεται στη διακριτική ευχέρεια του υπουργού να αποφασίσει για το ύψος του προστίμου μεταξύ 5.000-1.000.000 ευρώ, χωρίς να υπάρχει στην σχετική Υπουργική Απόφαση σαφής και αντικειμενικός τρόπος προσδιορισμού του προστίμου σε περίπτωση παράβασης μιας επιχείρησης από τις αρμόδιες υπηρεσίες;
Με άλλα λόγια, δεν είναι διακριτό το ποιου μεγέθους παράβαση επισύρει συγκεκριμένου ύψους πρόστιμο.
Επαφίεται λοιπόν στην «διακριτική ευχέρεια» του εκάστοτε Υπουργού να αποφασίζει «εν λευκώ» το πρόστιμο μιας επιχείρησης που κυμαίνεται μεταξύ 5.000 ευρώ και ενός εκατομμυρίου ευρώ…
Νομίζω ωστόσο πως αυτό θα πρέπει να αποσαφηνιστεί επακριβώς, προκειμένου να υπάρξει ένα πιο αντικειμενικό σύστημα καταλογισμού προστίμων και να μην αφήνεται ένα τόσο σοβαρό διοικητικό μέτρο, μόνο στα χέρια του Υπουργού Ανάπτυξης.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το μείζον ερώτημα είναι για ποιους αξιοποιείται ο όποιος διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος.
Αναφέρεται η κυβέρνηση στη μείωση του ΕΝΦΙΑ, που έχει κάποια θετικά στοιχεία τα οποία δεν αμφισβητούνται.
Έχει όμως και γκρίζες ζώνες, όπως:
-Η κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου για τη μεγάλη ακίνητη περιουσία, τους έχοντες και κατέχοντες.
-Το γεγονός ότι υπάρχουν ακόμη περιοχές σε όλη τη χώρα που δεν έχουν ενταχθεί στο σύστημα αντικειμενικών αξιών και ιδίως σε σχετικά προνομιακές περιοχές. Και αν είχε γίνει αυτό θα μπορούσε να υπάρχει ελάφρυνση για όλους.
-Το τρίτο και σημαντικότερο είναι ότι η αύξηση των αντικειμενικών αξιών αντιμετωπίζεται μόνο στον ΕΝΦΙΑ.
Υπάρχουν όμως και άλλοι φόροι που συνδέονται με τις αντικειμενικές αξίες και καθορίζονται από αυτές. Αν συνυπολογίσουμε ότι στο 60% των ζωνών σε όλη τη χώρα επήλθε αύξηση στις αντικειμενικές, μιλάμε για μια αντίστοιχη αύξηση σε μια σειρά άλλων φόρων που συνδέονται με τα ακίνητα.
Άρα όλοι αυτοί οι υπόλοιποι φόροι θα υπολογιστούν με τις νέες, αυξημένες αντικειμενικές αξίες και θα είναι με την σειρά τους αυξημένοι.
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι
Τα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση συνοψίζονται με 4 μόνο λέξεις.
Πολύ λίγα, Πολύ αργά.
Δεν ακούσαμε τίποτα για πλαφόν στις τιμές στην ενέργεια και στα καύσιμα, όπως έγινε στην Γαλλία και στην Ισπανία.
Δεν ακούσαμε τίποτα για τη φορολόγηση των υπερκερδών των ηλεκτροπαραγωγών με μια ειδική εισφορά, όπως έχει προτείνει το Κίνημα Αλλαγής και ο Πρόεδρος μας Νίκος Ανδρουλάκης.
Δεν ακούσαμε τίποτα για τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης και της φορολογίας στα καύσιμα.
Να σας θυμίσω ότι έχουν ήδη ανακοινώσει μειώσεις στον ειδικό φόρο κατανάλωσης στην ενέργεια και στα καύσιμα ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γαλλία, η Πορτογαλία, η Κύπρος, η Ολλανδία, το Βέλγιο και θα ακολουθήσουν και άλλες.
Ενώ η Ελλάδα, που έχει τον τέταρτο πιο υψηλό Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στην Ευρώπη, δεν το συζητά καν.
Και το 1,1 δις που συνιστά το ανεπαρκές πακέτο στήριξης της κυβέρνησης από που προήλθε αλήθεια;
Πολύ απλά προήλθε από τις αυξήσεις των κρατικών εσόδων από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης και του ΦΠΑ στα καύσιμα.
Δηλαδή με το ένα χέρι η κυβέρνηση παίρνει τα λεφτά από τους πολίτες μέσα από αυτές τις αυξήσεις και με το άλλο χέρι τους επιστρέφει ένα πολύ μικρότερο μέρος.
Η αύξηση των εσόδων από το ΦΠΑ στα καύσιμα κίνησης, μόνο στο διάστημα από τις 23 Φεβρουαρίου μέχρι σήμερα, είναι της τάξης του 37%.
Ας έρθει εδώ ο Υπουργός Οικονομικών να δώσει τα σχετικά στοιχεία.
Και κλείνω αυτό το κεφάλαιο επισημαίνοντας ότι δηλώσεις όπως αυτές του Υπουργού Επικρατείας κ. Σκέρτσου ότι η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης θα ωφελήσει μόνο τους πλούσιους που καταναλώνουν περισσότερο βενζίνη, προκαλούν τους πολίτες.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Είναι δεδομένο ότι κανείς δεν υποτιμά την ανάγκη δημοσιονομικής σταθερότητας.
Οι συνθήκες όμως έχουν αλλάξει, οι κανόνες του δημοσιονομικού συμφώνου σταθερότητας δεν μπορεί να είναι «γραμμένοι σε πέτρα» και αυτό συζητείτε ήδη στις Βρυξέλες.
Ιδίως μετά από την πανδημία, τον πόλεμο, την ακρίβεια που απειλεί την κοινωνική συνοχή σε όλη την Ευρώπη.
Σε αυτή τη συζήτηση η Ελλάδα δεν μπορεί να είναι απούσα, δεν μπορεί να επαφίεται στο τι θα αποφασίσουν άλλοι.
Κανείς δεν αγνοεί ότι η κατάσταση στην χώρα και τα μεγάλα προβλήματα στην οικονομία, στο δημόσιο χρέος και το πρωτογενές έλλειμμα, το έλλειμμα στο εμπορικό ισοζύγιο που διπλασιάστηκε τον Ιανουάριο του 2022, σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2021, το υπέρογκο ιδιωτικό χρέος, απαιτούν υπερβάσεις, συνεννόηση και ευρεία στόχευση για την ενίσχυση της ανάπτυξης μέσω της ορθής αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης,
Ο κ. πρωθυπουργός είπε ότι δεν θα προχωρήσει σε μεγαλύτερου εύρους μέτρα στήριξης για να μην υπονομεύσει την αναπτυξιακή πορεία της χώρας.
Η διάθεση των 43,3 δις για την πανδημία, χωρίς ουσιαστικά και ορθολογικά κριτήρια, με αποτέλεσμα ένα μέρος τους να πάει σε αυτούς που είχαν τις μικρότερες ανάγκες την περίοδο της πανδημίας, δεν υπονομεύει τη δημοσιονομικό σταθερότητα;
Δεν υπονομεύεται, αλήθεια, η δημοσιονομική σταθερότητα όταν από το κυβερνητικό σχέδιο για την αξιοποίηση των Ευρωπαϊκών πόρων, απουσιάζει δραματικά η ουσιαστική στήριξη της εγχώριας παραγωγής, των αγροτών μας, των μικρομεσαίων, αλλά και του κοινωνικού κράτους;
Το Κίνημα Αλλαγής έχει προτάσεις και τις καταθέτει.
1ον) Πλαφόν στην ρήτρα αναπροσαρμογής του ηλεκτρικού ρεύματος.
2ον) Φορολόγηση των υπερκερδών των ηλεκτροπαραγωγών.
3ον) Μείωση του ΦΠΑ στα βασικά είδη διατροφής.
4ον) Μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα.
Και μη χρησιμοποιείτε για πολύ το επιχείρημα ότι έτσι θα μειωθούν τα φορολογικά έσοδα γιατί με αυτές τις αυξήσεις θα μειωθούν δραματικά και πολύ πιο γρήγορα από ότι περιμένετε αφού σύντομα, πολύ πιθανόν, θα μειωθεί η κατανάλωση.
5ον) Αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ με ταυτόχρονη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 2% για το 2022
6ον) Ένα νέο ΕΚΑΣ για 350.000 χαμηλοσυνταξιούχους.
Προτάσεις στοχευμένες, ρεαλιστικές, κοστολογημένες.
Προτάσεις που επιδιώκουν να μετριάσουν τις συνέπειες της ακρίβειας που σαρώνει τη χώρα και διαβρώνει νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Προτάσεις που αποδεικνύουν ότι το πολιτικό σύστημα μπορεί να αισθάνεται, να αξιολογεί και να θέτει σε προτεραιότητα τα πραγματικά προβλήματα της πλειοψηφίας των πολιτών.
Γιατί αυτό που διακυβεύεται σήμερα δεν είναι ο εκλογικός σχεδιασμός της κυβέρνησης.
Είναι η κοινωνική συνοχή της χώρας.